Κορυφαίος ...στιχουργός κι αξεπέραστος, υπήρξε ο λαός-τότε που ήταν λαός.Τότε που ζούσε ανθρώπινα κι έβγαινε απ'' το κονάκι του και πάταγε χώμα κι οσφραίνονταν τις μυρουδιές της φύσης κι όχι τώρα που "ζει" τρυπωμένος σαν τον πόντικα, μέσα στο μπετό.Αναφέρομαι φυσικά, στα δημοτικά τραγούδια ...
Τέτοιο λοιπόν,συγκλονιστικό δείγμα μνημειώδους γραφής, είναι το μοιρολόι "Το τραγούδι της Μαριόλας" :
" Tο τραγούδι της Μαργιόλας "
Σήκω, Μαριόλα μ’, απ’ τη γη κι από το μαύρο χώμα,
Μαριώ - Μαριόλα μου.
Κι από το μαύρο χώμα, ψυχή, καρδούλα μου.
Με τι χεράκια η μαύρη να σ’κωθώ, χεράκια ν’ ακουμπήσω,
Μαριώ - Μαριόλα μου,
Χεράκια ν’ ακουμπήσω, ψυχή, καρδούλα μου.
Κάμε τα νύχια σου τσαπιά, τις απαλάμες φτυάρια,
Μαριώ - Μαριόλα μου,
τις απαλάμες φτυάρια, ψυχή, καρδούλα μου.
Ρίξε το χώμα από μεριά, τις πέτρες ‘πο την άλλη,
Μαριώ - Μαριόλα μου,
τις πέτρες ‘πο την άλλη, ψυχή, καρδούλα μου.
Κι έβγα, Μαριόλα μ’, να σε ιδώ,
Μαριώ - Μαριόλα μου,
κι άπλωσε το χεράκι σου και πιάσε το δικό μου.
Το μνήμα μ’ εχορτάριασε κι έλα να βοτανίσεις,
Μαριώ - Μαριόλα μου,
κι έλα να βοτανίσεις, ψυχή, καρδούλα μου.
Να χύσεις μαύρα δάκρυα, ίσως και μ’ αναστήσεις,
Μαριώ - Μαριόλα μου,
ίσως και μ’ αναστήσεις, ψυχή, καρδούλα μου.
.........................................
Οι σημερινοί στιχουργοπόντικες, τύπου Νικολακοπούλου, Οδ.Ιωάννου κ.λ είναι άνεπαρκέστατοι και τουλάχιστον φαιδροί.Γράφουν στιχοπαπαριές ανούσιες, χωρίς καμιά μα καμιά αλήθεια.Χωρίς εικόνες.Χωρίς βάθος.Χωρίς "αίμα".Αν μπορούσα να ξεχωρίσω κάποιον, αυτός είναι οπωσδήποτε ο μέγιστος Άκης Πάνου, γιατί έγραψε στέρεα τραγούδια που συγκινούν και συνεπαίρνουν τους πάντες, ...από μανάβη μέχρι πυρηνικό επιστήμονα.( Ο ορισμός του τραγουδιού, δηλαδή.)
Κατά δεύτερον, ο Θανάσης Παπακωσταντίνου είναι αξιολογότατος κι αξιοθαύμαστος για την πρωτοτυπία του, για το ταλέντο του να φτιάχνει καταπληκτικές εικόνες , μες στους στίχους του και για την ευκολία με την οποία ισορροπεί ανάμεσα στην ...παραδοξολογία και στο μεστό-καίριο.Ακόμα, μπορεί κι εισχωρεί βαθιά στο θέμα που διαλέγει κάθε φορά να κάνει τραγούδι.Χωρίς υπερβολή, εκεί που τελειώνουν οι άλλοι σύγχρονοι "στιχουργοί", να λένε κάτι, με το τελευταίο κουπλέ τους, εκεί αρχίζει ο Θανάσης και ήδη με την πρώτη αράδα του πρώτου του κουπλέ, έχει πάει μίλια πιο μακριά και πιο ...βαθιά, απ'' όλους τους...
Αυτά..
.........................................
Eδώ στο βιντεάκι, απολαύστε τον Ηπειρώτη τραγουδιστή Γιώργο Μεράντζα με την καταπληκτική φωνή (πόσοι τον θυμούνται άραγε απ'' τις παλιότερες συνεργασίες του με Λεοντή, Λοϊζο, Μικρούτσικο?) να ερμηνεύει ΜΟΝΑΔΙΚΑ τη Μαριόλα...